کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

نظرات مختلفی در مورد محیط برنامه نویسی Scratch وجود دارد.  کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست برخی از معلمان پیام میچل رسنیک را که سرپرست تیم تحقیقاتی در مهدکودک لایف لانگ موسسه فناوری ماساچوست است، که محیط برنامه نویسی Scratch را ایجاد کرده است، به اشتراک می گذارند و به گرمی از آن حمایت می کنند: «به طوری که کودکان نه تنها می توانند تفکر خود را توسعه دهند، بلکه فرصتی نیز داشته باشند. برای بیان خود و درک بهتر آنها در واقع، از 4 اصل اساسی هنگام توسعه Scratch استفاده کردیم: پروژه ها، شرکا، اشتیاق، بازی. این را مقالاتی از عنوان "به اشتراک گذاری تجربه" در شماره اول نشریه "برنامه نویسی در ابتدا" تأیید می کند. فکر می کنم مقالات  کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست مشابه زیادی را شاهد باشیم. در عین حال، نظر معلمان علوم رایانه وجود دارد که دانش آموزان را برای المپیاد جمهوری با موضوع "علوم رایانه" آماده می کنند. این نظر تقریباً چنین به نظر می رسد: "حالا چگونه می توان آمادگی دانش آموزان را برای المپیاد جمهوری خواهی سازماندهی کرد؟ به هر حال، یک سیستم کامل از آموزش دانش آموزان ایجاد شده است، از کلاس 5 و حتی از کلاس 4 شروع می شود. چه کسانی به کلاس های برنامه نویسی پاسکال اختیاری می آیند؟ شما همه کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست  بچه ها را به کلاس های اختیاری اسکرچ بردید. کارت پستال، چند داستان متحرک بسازید. در یک کلام، بازی کنید.

 

اما بسیاری از معلمان علوم کامپیوتر نیز مزیت محیط برنامه نویسی Scratch را نسبت به زبان برنامه نویسی PascalABC در آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان در کلاس های علوم کامپیوتر می دانند. به عنوان مثال، مقاله Scratch vs PascalABC، که در آن ویکتور کنستانتینوویچ کوخووتس، معلم علوم کامپیوتر در مدرسه متوسطه Valishchensky ناحیه Pinsk، به این سوال پاسخ می دهد که "مزایای Scratch در آموزش انفورماتیک در مقایسه با پاسکال که اکنون استفاده می کنیم چیست؟" در پورتال Scratch.by تحت عنوان "Scratch VS PascalABC".

 

در این مورد، می‌خواهم گفته‌ی سیمور پیپرت را یادآوری کنم: کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست   «یک زبان برنامه‌نویسی باید «آستانه پایین» (هر کسی می‌تواند شروع به یادگیری این زبان کند) و یک «سقف بلند» (امکان ایجاد پروژه‌های پیچیده در طول زمان وجود دارد). ). علاوه بر این، زبان های برنامه نویسی باید دارای "دیوارهای عریض" باشند (یک زبان برنامه نویسی باید پروژه های مختلفی را پشتیبانی کند تا افراد با علایق مختلف بتوانند در فرآیند یادگیری زبان شرکت کنند). من این تصور را داشتم که این "آستانه پایین" محیط اسکرچ بود که ایده های برنامه نویسی نوجوانان  نادرستیک اربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست  را در بین برخی از معلمان علوم کامپیوتر در مورد پتانسیل آن برانگیخت. اجازه دهید مثالی از جملات اسکرچ را برای شما بیان کنم: «اگر معلمان دبستان بتوانند اسکرچ را آموزش دهند، چگونه می‌توان اسکرچ را به عنوان یک شروع جدی در توسعه مهارت‌های الگوریتم‌سازی و برنامه‌نویسی در نظر گرفت؟» و همچنین نظراتی وجود کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست  دارد که می توانید تا کلاس 4 در اسکرچ کار کنید و سپس خسته شوید و علاقه کودکان را از دست بدهید. از مکالمات، متأسفانه، اغلب آشکار می شود که علاقه در درجه اول در معلم ناپدید می شود، نه در دانش آموزان. شاید به این دلیل است که آنها "سقف بلند" را نمی بینند یا از "دیوارهای عریض" خجالت می کشند؟

 

بیایید به Scratch به عنوان وسیله ای برای آموزش برنامه نویسی نگاه کنیم. اجازه دهید به pro-pedopedia - دایره المعارف رایگان زبان های برنامه نویسی - روی بیاوریم و سعی کنیم توانایی های محیط Scratch را در مقایسه با برخی از زبان هایی که اکنون در آموزش برنامه نویسی دانش آموزان محبوب هستند، درک کنیم.

 

Scratch به عنوان ابزاری ایجاد شد که برنامه نویسی را ساده و شهودی می کند. هدف آن این است که به کودکانی که تجربه برنامه نویسی ندارند اجازه دهد تا اصول اولیه برنامه نویسی امری، شی گرا و چند رشته ای را بیاموزند.

 

تحت تأثیر لوگو، اسمال تاک ایجاد شده است.

 

پارادایم های پشتیبانی شده توسط Scratch (در داخل پرانتز زبان هایی هستند که از این پارادایم پشتیبانی می کنند و توسط معلمان و دانش آموزان شنیده می شوند):

 

امری: فرآیند محاسبه را با توصیف منطق کنترل برنامه کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست ، یعنی به شکل دنباله ای از دستورات جداگانه که کامپیوتر باید اجرا کند، توصیف می کند. هر دستور یک دستورالعمل است که وضعیت یک برنامه را تغییر می دهد (C, C #, C ++, Java, PHP).

 

در سطح مقادیر: بر مطالعه انواع داده ها، یعنی مقادیر و عملیات ابتدایی روی آنها، ساختار و ویژگی های آنها تمرکز دارد. معمولاً عملیات ابتدایی یک جبر را بر روی یک فضای مقدار (C, C #, C ++, Java, Pascal) تشکیل می دهند.

 

شی گرا: هر sprite در واقع یک شی با ویژگی ها (متغیرها) و رفتار (اسکریپت) خود است و اشیاء مختلف می توانند تعامل داشته باشند (C #, C ++, Java, PHP).

 

اسکالار: یک پارادایم سطح پایین که عدم وجود  کاربرد زبان برنامه نویسی اسکرچ چیست عملیات ماتریسی در زبان را دیکته می کند. هر عملیات بر روی مقادیر اسکالر منفرد اعمال می شود، اما نه برای کل آرایه (C، C #، جاوا، پاسکال).

 

ساختار (به معنای سطح پایین): همه برنامه ها از  

What is the use of Scratch programming language?  مجموعه ای محدود از عناصر یا بلوک ها ساخته می شوند.





:: برچسب‌ها: برنامه نویسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: